Kriisiajan bloggaus ja Playstation Network

Sosiaalinen media on armoton. Ihmisillä on sananvapaus ja he purkavat pettymyksensä Facebookissa, Twitterissä, keskustelupalstoilla ja blogeissa. Hotelli Ellivuori sai runsaasti negatiivista julkisuutta pettyneen asiakkaan Youtube-reklamaation vuoksi, Playstationista virtaa Twitteriin kymmeniä vihaisia viestejä minuutissa tietomurron vuoksi, Directaa on soimattu vuosia keskustelupalstoilla ja blogeissa sen väärinlaskutuksista ja asiakaspalvelusta, och så vidare. Sosiaalisen median kriisiä voi yrittää hoitaa monella tapaa, mutta hiljaa pysyminen ei ole se paras vaihtoehto.

PS3-pelaajan näkökulmasta olen viime päivinä tiiviisti seurannut Playstation Network-tapausta, jossa hakkerit veivät miljoonien Playstation Networkin käyttäjien tiedot ja tämä johti koko verkon alasajoon. Ensimmäisenä kaikilla pelaajilla oli se huoli, että milloin pääsee taas pelaamaan. Nyt huoli on siitä, kuka on vienyt kenenkin tiedot ja voiko joku niitä nyt väärinkäyttää. Tilannetta ei ole auttanut se, että Playstation on pysynyt tapauksesta eiliseen saakka suhteellisen hiljaa sen vaikutuksista, eikä ole antanut ihmislle mahdollisuutta reagoida siihen, jos heidän luottokorttitietonsa on kaapattu. Eilen julkaistussa tiedotteessa he kertoivat, että muun muassa käyttäjien tunnukset, nimet, salasanat ja sähköpostiosoitteet ovat joutuneet vääriin käsiin. Eivätkä he sulkeneet pois sen mahdollisuutta, että luottokorttitiedot olisivat myös varastettujen tietojen listalla. Pitääkö näitä tietoa pantata lähes viikko, vai onko sen selvittäminen vain niin hidasta?

Eilen julkaistussa tiedotteessa he kertoivat, että muun muassa käyttäjien tunnukset, nimet, salasanat ja sähköpostiosoitteet ovat joutuneet vääriin käsiin.

Kriisejä voi sattua pienille paikallisille yrityksille ja valtaville monikansallisille yhtiöille. Tärkeintä on kuitenkin se, miten niihin reagoidaan ja miten asiakkaille siitä tiedotetaan. Suosittelen tutustumaan Jeff Domanskyn laatimaan 10 neuvoon, kuinka kriisitilannetta voi bloggaamisella hoitaa. Nopea vastaaminen, väärien tietojen korjaaminen, muun median tavoittaminen, kriisin jälkihoito ja moni muu oleellinen kun on tuiki tärkeää, jotta yrityksen mainetta voidaan edes jotenkin yrittää kontrolloida kriisitilanteissa.

PSN-tiedote

-=Petteri=-
Sidekick Media

Mainokset

6 thoughts on “Kriisiajan bloggaus ja Playstation Network

  1. Meinasin kirjoittaa tänään juuri samasta asiasta. Sosiaalinen media on, tai tulisi olla vapaa media. Valitettavasti mukana on tietysti myös ikävämpiä lieveilmiöitä. Esimerkiksi ManU:n pelaaja Darron Gibson suolattiin ulos Twitteristä vain kahden tunnin jälkeen. Twitter tili täyttyi ala-arvoisista kommenteista.
    ”Manchester Unitedin keskikenttämies Darron Gibson avasi puolenpäivän aikaan Twitter-tilin, mutta sulki sen jo kahden tunnin kuluttua.” http://bit.ly/gekIZ6

    Toinen tuore esimerkki ikävämmästä some:n käytöstä on Mypa:n nimissä esiintyvästä Facebook-yhteisöstä joka haukkui vastustaja HJK:ta. http://bit.ly/g2efiF Tässä tilanteessa Mypa:lla ei edes ole virallista Facebook -sivustoa(!!!).

  2. Päivitysilmoitus: Brändin hallinta verkossa – www.ebrand.fi

  3. Hyviä pointteja, Jukka!

    Gibsonin tilanne on hankalampi, mutta MyPalla pitäisi mielestäni perustaa Facebook-sivu tällaisten tilanteiden ”purkamiseksi”. Niin kauan kuin sana on vapaa, esiintyy kaikenlaisia lieveilmiöitä ja siksi niihin pitää pyrkiä löytämään ratkaisut. Pään pensaaseen työntäminen/vaikeneminen ei poista ongelmaa.

    Gibsoninkin tapauksessa tuli ehkä hätiköityä, kuitenkin hänellekin tukea löytyi kun kannustavat fanit pian perustivat #getgibboback -kanavan. Viime kädessä kommenttien kohde omalla viestinnällään(ja Gibsonin tapauksessa myös pelaamisella) voivat eniten palautteisiin vaikuttaa. Toki urheiluhommissa on itse tullut huomattua, että haukkujia ja arvostelijoita riittää niin huonojen kuin hyvienkin peliesitysten jälkeen =)

    -=Petteri=-

  4. Tilannetta ei ole auttanut se, että Playstation on pysynyt tapauksesta eiliseen saakka suhteellisen hiljaa sen vaikutuksista, eikä ole antanut ihmislle mahdollisuutta reagoida siihen, jos heidän luottokorttitietonsa on kaapattu.

    Pientä pilkunnussimista, mutta eikös se ole Sony joka on pysynyt hiljaa. Jos sama olisi sattunut Xbox liven kanssa kommentteja ei odotettaisi xboxilta vaan Microsoftilta…

  5. Päivitysilmoitus: Brändin hallinta verkossa « ebrand

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s